“When a flower doesn’t bloom, you fix the environment in which it grows, not the flower.”
(Als een bloem niet bloeit, verbeter je de omgeving, niet de bloem)
Kinderen zijn als bloemen. Het liefst zien we hen bloeien en floreren. (Hoog)begaafde kinderen zie ik als paardenbloemen. Paardenbloemen zijn, net als (hoog)begaafde kinderen, heel krachtig en kunnen gedijen in moeilijke omstandigheden, zich altijd aanpassen, en overal groeien.
De uitgebloeide paardenbloem vormt een blaasbloem. De zaadjes van de blaasbloem hebben allemaal hun eigen parachuutje om hen te helpen zo ver mogelijk mee te waaien met de wind en op een goede plek terecht te komen. Bij (hoog)begaafde kinderen is hun parachuutje niet altijd zo ontwikkeld om hen ver genoeg of in de juiste richting mee te laten waaien met de wind. Alle kinderen verdienen een parachuutje om hen daar te brengen waar zij zich het beste kunnen ontwikkelen.
Dit is mijn belangrijkste overtuiging bij alle kinderen en jongeren die ik in mijn werk leer kennen. Ik hoop ze te begeleiden bij het accepteren van en leren luisteren naar zichzelf, in het leren zien van de positieve kant van ‘anders’ zijn en samen op zoek te gaan hoe zij ten volle tot bloei kunnen komen. Hierbij combineer ik mijn psychologische kennis met persoonlijke ervaringen.
Mijn vrije tijd breng ik graag door in de natuur en ik ben dan ook vaak met mijn hond in een bos of op een strand te vinden. Ik hou ook van fotograferen, lezen en paardrijden. Daarnaast doe ik vrijwilligerswerk op een manege voor mensen met een beperking. Dit is ontzettend leuk en dankbaar werk. Ik word ook erg gelukkig van tijd doorbrengen en weekendjes weg met mijn familie en vrienden.
Ik ben blij en dankbaar dat mijn parachuutje me, na wat omzwervingen, bij Haviq heeft laten landen en dat ik deel mag uitmaken van dit fijne team!